Wskaźnik paliwa nie działa lub jest niedokładny? (Jak to naprawić)

News

Prowadząc samochód, w dużej mierze polegasz na prawidłowo działającym wskaźniku poziomu paliwa, który informuje Cię, kiedy musisz zatankować. Bez niego ryzykujesz, że pojazd ma wystarczającą ilość paliwa, aby dojechać do domu. Jeśli ten ważny element wyposażenia przestaje działać, musisz znać przyczyny, dla których wskaźnik paliwa nie działa lub jest niedokładny.

Oczywiście, można liczyć kilometry przy każdym tankowaniu, ale jest to ryzykowne. Zamiast tego należy dowiedzieć się, jak zdiagnozować problem i rozwiązać go raz na zawsze. Przyjrzyjmy się pokrótce najczęstszym przyczynom:

Najczęstszym powodem, dla którego wskaźnik paliwa nie działa lub jest niedokładny, jest uszkodzony moduł wysyłania poziomu paliwa. Może to być również spowodowane złym okablowaniem między wskaźnikiem a nadajnikiem paliwa lub przepalonym bezpiecznikiem wskaźnika paliwa. Uszkodzeniu może ulec także sam wskaźnik poziomu paliwa.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn niedziałania lub niedokładności wskaźnika poziomu paliwa:

Spis treści Pokaż 5 Przyczyny nieprawidłowego działania wskaźnika paliwa 1. Uszkodzony moduł wysyłający 2. Problemy z obwodem 3. Zły bezpiecznik 4. Uszkodzony wskaźnik gazu 5. Wadliwie działający zestaw wskaźników Jak działa wskaźnik paliwa? Jak sprawdzić wskaźnik poziomu paliwa 1. Autotest zestawu wskaźników 2. Sprawdź bezpiecznik 3. Sprawdzenie okablowania 4. Sprawdź jednostkę wysyłającą 5. Sprawdź wskaźnik Koszt wymiany wskaźnika paliwa

5 Przyczyn nieprawidłowego działania wskaźnika paliwa

1. Uszkodzony moduł wysyłający

Jednostka wysyłająca to miejsce, w którym zaczyna się cały proces. Podczas pracy pojazdu jednostka wysyłająca stale monitoruje poziom paliwa w zbiorniku. Jednak to ciągłe użytkowanie oznacza, że jest on podatny na zużycie.

Jeśli styki ulegną zużyciu, obwody mogą pozostać otwarte. Z kolei wskaźnik paliwa może uznać, że sygnał zwrotny napięcia oznacza, że zbiornik jest pusty lub pełny, w zależności od konfiguracji samochodu. W takim przypadku wskaźnik poziomu gazu nie zmieni się, mimo że w zbiorniku jest dużo paliwa.

ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonego zespołu wysyłającego paliwo

2. Problemy z obwodem

Wskaźnik paliwa działa na prąd elektryczny, co wymaga sprawnego okablowania i obwodów. Jeżeli w układzie występuje usterka, napięcie może nie być wystarczające do prawidłowego odczytu wskazań wskaźnika. W niektórych przypadkach problem wynika z przerwania połączenia z masą.

Jednak każde luźne połączenie lub korozja mogą prowadzić do problemów. Usterki te są najczęściej spotykane w przypadku połączenia z modułem pompy paliwa, ponieważ jest ono stale narażone na działanie czynników atmosferycznych.

3. Zły bezpiecznik

Oprócz połączeń elektrycznych, wskaźnik poziomu paliwa wykorzystuje również bezpiecznik. Bezpiecznik można znaleźć w skrzynce znajdującej się pod kolumną kierownicy lub po stronie kierowcy pojazdu. W niektórych pojazdach skrzynka bezpieczników znajduje się również pod maską.

Sprawdzenie bezpiecznika jest proste i zajmuje tylko kilka minut. Mapę bezpieczników można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, aby ustalić, który z nich zasila wskaźnik gazu.

Wiele nowszych samochodów nie ma osobnego bezpiecznika, gdy wskaźnik paliwa jest zintegrowany z zestawem wskaźników, ale warto to sprawdzić.

4. Uszkodzony wskaźnik poziomu gazu

Chociaż ta usterka nie jest tak prawdopodobna, nadal może być przyczyną. Wewnątrz wskaźnika poziomu paliwa znajduje się wewnętrzny obwód, który może ulec uszkodzeniu. Jeśli tak się stanie, wskazówka może wskazywać dowolny poziom.

Jeśli wskaźnik znajduje się między punktem połowy a pełnym lub pustym, może to oznaczać awarię obwodu w jednym z obszarów. W przeciwnym razie, jeżeli igła zatrzyma się na pełnym lub pustym poziomie, oznacza to, że obwód jest zwarty. Jest mało prawdopodobne, że wskaźnik będzie się poruszał, dopóki nie zostanie wymieniony.

Niestety, w nowszych samochodach wskaźnik poziomu gazu jest często zintegrowany z zestawem wskaźników.

5. Nieprawidłowo działający zespół przyrządów

W nowszych samochodach zestaw wskaźników stanowi jeden zintegrowany element wyposażenia. Zamiast korzystać z wielu obwodów, wszystko jest ze sobą połączone.

W takim układzie, w przypadku awarii zestawu wskaźników, może również dojść do awarii wskaźnika gazu. Niestety, jest to jeden z najdroższych problemów do naprawy.

Jak działa wskaźnik paliwa?

Wskaźnik paliwa składa się z trzech istotnych części, które bezproblemowo ze sobą współpracują. Wskaźnik, który widzisz, opiera się na obwodzie i nadajniku informacji. Jeśli którakolwiek z tych części ulegnie awarii, wskaźnik może mieć nieprawidłowe wskazania.

Zespół wysyłający wskaźnika paliwa jest elementem modułu pompy paliwa. Większość układów odczytuje poziom paliwa za pomocą zespołu wysyłającego, który zawiera pływak. Obwód służy do połączenia akumulatora z gazomierzem i zespołem wysyłającym, ale jest też połączenie z masą. Większość z nich jest uziemiona do instalacji elektrycznej pojazdu, podczas gdy starsze modele opierały się na ramie lub nadwoziu.

To, co widać w zestawie wskaźników, to tylko wskaźnik poziomu gazu. Pokazuje on informacje, które zostały do niego przesłane, pokazując, ile paliwa pozostało w zbiorniku.

Jak sprawdzić wskaźnik poziomu paliwa

1. Autotest zestawu wskaźników

Przeczytaj instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się, czy zestaw wskaźników posiada procedurę autotestu. Procedurę taką posiada każdy pojazd z początku lat 90-tych, ale jest ona inna dla każdej marki i modelu.

W niektórych przypadkach może być wymagane kilkukrotne włączenie i wyłączenie świateł przednich przez naciśnięcie przycisku, ale może też być wymagane przekręcenie stacyjki. Podczas autotestu wskaźnik paliwa powinien przejechać przez wszystkie miejsca. Jeśli tak się nie stanie, oznacza to, że coś jest nie tak ze wskaźnikiem paliwa lub zestawem wskaźników.

2. Sprawdź bezpiecznik

Kolejna prosta czynność polega na sprawdzeniu bezpiecznika. W niektórych przypadkach bezpiecznik zasila kilka wskaźników, więc możesz zauważyć, że coś innego nie jest prawidłowo odczytywane w tym samym czasie.

Jeżeli znajdziesz przepalony bezpiecznik, wymień go i ponownie sprawdź działanie wskaźnika. Jeżeli jednak bezpiecznik nadal nie działa, może to oznaczać, że mamy do czynienia z poważniejszym problemem z układem elektrycznym.

3. Sprawdzenie okablowania

Sprawdzenie wszystkich przewodów nie jest trudne, ale wymaga trochę czasu. Należy zacząć od zbiornika gazu i sprawdzić wiązkę przewodów. Należy także przyjrzeć się połączeniom uziemienia, które mogą ulec korozji na skutek działania deszczu, śniegu i soli.

Jeśli zauważysz korozję, usuń połączenie i wyczyść je. Upewnij się, że zostało ono ponownie zamocowane w odpowiednim miejscu. Jeśli znajdziesz uszkodzony przewód, musisz go wymienić.

Można również zmierzyć omomierzem przewody od miernika, a następnie porównać wyniki zmierzone na nadajniku, jeśli jest różnica w omach, bardzo prawdopodobne jest, że obwód jest otwarty lub zwarty.

4. Testowanie modułu wysyłającego

Jeśli całe okablowanie wygląda dobrze i nie ma problemu z bezpiecznikiem, należy przejść do sprawdzenia modułu wysyłającego. W niektórych przypadkach uszkodzony jest tylko pływak.

Aby sprawdzić jednostkę wysyłającą, należy ustawić multimetr na wartość omową. Przyłóż jedną sondę do zacisku nadajnika, a drugą do masy. W miarę przesuwania pływaka opór na multimetrze powinien się zmieniać. Jeśli rezystancja nie zmienia się, oznacza to, że jednostka wysyłająca uległa awarii.

Jeśli masz jednostkę wysyłającą z pompą paliwa zintegrowaną z zespołem, trudniej będzie ją przetestować. W przypadku awarii takiego zespołu należy wymienić cały zespół pompy. W niektórych modelach samochodów, aby dostać się do jednostki wysyłającej, trzeba wymontować zbiornik paliwa, co znacznie utrudnia cały proces.

5. Sprawdź wskaźnik

Jeśli masz starszy pojazd, wskaźnik powinien mieć dwa zaciski. Jeden z nich służy do pobierania prądu zawsze, gdy jest włączony zapłon, a drugi to przewód wychodzący z jednostki wysyłającej. Sprawdź ciągłość między zaciskiem nadajnika a złączem przy zbiorniku. Jeśli nie ma ciągłości, należy znaleźć przerwę w okablowaniu.

Można również sprawdzić wskaźnik paliwa, sprawdzając jego oporność. W nowszych pojazdach wykonanie tej czynności może być prawie niemożliwe ze względu na zintegrowany zestaw wskaźników. Aby dostać się do wskaźnika, może być konieczny demontaż całego zestawu wskaźników, dlatego najlepiej jest najpierw dokładnie sprawdzić okablowanie i jednostkę wysyłającą.

Koszt wymiany wskaźnika paliwa

W zależności od przyczyny, naprawa uszkodzonego wskaźnika paliwa może kosztować od 10 do 800 USD. Najtańszą naprawą będzie wymiana przepalonego bezpiecznika, która może kosztować tylko 10 USD i można ją łatwo wykonać samodzielnie. Jeśli wskaźnik paliwa jest uszkodzony, można go wymienić za 50-200 USD, pod warunkiem, że można wykonać tę czynność samodzielnie. W przeciwnym razie możesz wydać kolejne 100-200 USD na wizytę u mechanika.

Najdroższą naprawą jest często wymiana jednostki wysyłającej. Ta część nie tylko jest droga, ale jej wymiana jest czasochłonna. W niektórych modelach samochodów, aby dostać się do czujnika, trzeba wymontować cały zbiornik paliwa. W zależności od typu samochodu, którym jeździsz, możesz wydać od 200 do 800 USD, zanim wszystko zostanie powiedziane i zrobione.