5 Symptomów uszkodzonego koła pasowego wału korbowego (i koszt wymiany)

News

Przy tak dużej liczbie pracujących części w silniku i wokół niego czasami trudno jest ustalić, która część ulega uszkodzeniu, ponieważ wiele objawów jest związanych z kilkoma elementami. Tak jest w przypadku uszkodzonego koła pasowego wału korbowego lub uszkodzonego harmonicznego wyważacza wału korbowego.

Omówimy objawy uszkodzonego koła pasowego wału korbowego, jego położenie, funkcję i koszt wymiany. Poniżej znajduje się krótki przegląd objawów, których należy szukać:

Najczęstszymi objawami uszkodzonego koła pasowego wału korbowego są drgania silnika i nieregularna praca silnika na biegu jałowym. Może to również skutkować uszkodzeniem alternatora, pompy wspomagania układu kierowniczego lub, jeśli masz pecha, awarią skrzyni biegów.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów uszkodzonego koła pasowego wału korbowego:

Spis treści pokaż Objawy złego działania harmonijki wału korbowego 1. Wibracje silnika 2. Nieregularne obroty silnika na biegu jałowym 3. Obumarły alternator 4. Uszkodzenie pompy wspomagania układu kierowniczego 5. Uszkodzona skrzynia biegów lub wewnętrzne części silnika Funkcja koła pasowego wału korbowego Położenie koła pasowego wału korbowego Koszt wymiany koła pasowego wału korbowego

Zły wał korbowy Symptomy uszkodzenia harmonijki wału korbowego

1. Wibracje silnika

Najbardziej widocznym objawem, że coś jest nie tak z kołem pasowym wału korbowego, są wibracje silnika. Będzie to pierwszy zauważony objaw, o ile zwraca się na niego uwagę.

Koło pasowe wału korbowego jest często wyposażone w wyważarkę harmoniczną. Element ten pochłania drgania silnika, umożliwiając płynne przyspieszanie. Jednak gdy balanser ulegnie uszkodzeniu, wibracje nie są już pochłaniane.

Usterka ta powoduje odczuwalne drgania, które nasilają się wraz z prędkością jazdy.

2. Nieregularna praca silnika na biegu jałowym

Siedząc w zaparkowanym pojeździe, można poznać odgłos pracy silnika na biegu jałowym. Jeśli coś wydaje się nie działać, może to być związane z kołem pasowym wału korbowego.

W przypadku uszkodzonego koła pasowego wału korbowego często występują nieregularne obroty silnika, ponieważ amortyzator jest poddawany większemu naciskowi, zwłaszcza podczas pracy na biegu jałowym. Można zauważyć, że obroty silnika wahają się we wszystkich kierunkach.

3. Niedziałający alternator

Alternator ładuje akumulator i zasila akcesoria, a koło pasowe wału korbowego jest odpowiedzialne za dostarczanie energii do tego podzespołu. Jeśli koło pasowe wału korbowego ulegnie uszkodzeniu, alternator nie będzie się już obracał i wytwarzał prądu.

Można zauważyć objawy wskazujące na to, że akumulator samochodowy jest rozładowany. Światła mogą migotać, a uruchomienie pojazdu nie będzie możliwe przez dłuższy czas, ponieważ nie będzie można naładować akumulatora.

RELATED: 8 przyczyn świecenia się kontrolki akumulatora samochodowego podczas jazdy

4. Awaria pompy wspomagania układu kierowniczego

Pompa wspomagania układu kierowniczego samochodu jest również zasilana przez koło pasowe wału korbowego. Ten ważny element pompuje płyn hydrauliczny do układu, dzięki czemu układ kierowniczy działa tak, jak powinien.

Gdy wspomaganie układu kierowniczego ulegnie awarii, sterowanie pojazdem będzie wymagało znacznie więcej wysiłku. Może się wydawać, że w układzie jest mało płynu, ale proste sprawdzenie wykaże, że tak nie jest.

5. Uszkodzona skrzynia biegów lub wewnętrzne części silnika

Jeśli dopuścisz do długotrwałych drgań silnika, doprowadzi to do uszkodzenia skrzyni biegów lub wewnętrznych części silnika. Jeśli masz pecha, może to spowodować zużycie łożysk wału korbowego, a skrzynia biegów Twojego samochodu ma wiele części, które nie są przystosowane do tego typu drgań. Koła zębate, wał wejściowy i łożyska są podatne na uszkodzenia.

Gdy skrzynia biegów zacznie szwankować, możesz zauważyć problemy ze zmianą biegów, wycieki płynu i inne dźwięki. Nie jest to coś, z czym chcesz mieć do czynienia tylko dlatego, że masz uszkodzone koło pasowe wału korbowego.

Funkcja koła pasowego wału korbowego

Silnik samochodowy działa dzięki mocy dostarczanej mu z paliwa. Moc ta jest następnie przekazywana do innych podzespołów za pomocą różnych układów elektrycznych i mechanicznych. Jednym z takich układów mechanicznych jest koło pasowe wału korbowego, które odpowiada za rozdział mocy.

Koło pasowe wału korbowego napędza wszystkie podzespoły podłączone do wału korbowego. Podczas gdy wał korbowy napędza koła samochodu, koło pasowe przenosi moc na inne części, takie jak alternator i pompa wspomagania układu kierowniczego.

Koło pasowe wału korbowego zawiera wewnętrzny tłumik drgań, odpowiedzialny za zmniejszenie drgań przebiegających wzdłuż pasków koła pasowego. Wibracje te, jeśli nie są kontrolowane, mogą powodować uszkodzenia połączonych układów.

O ile zerwany lub uszkodzony pasek koła pasowego wału korbowego jest łatwy do wymiany, o tyle uszkodzony tłumik drgań wymaga wymiany koła pasowego wału korbowego.

Co zatem powoduje, że koło pasowe wału korbowego ulega uszkodzeniu? Mimo że ta część jest zaprojektowana na cały okres eksploatacji silnika, może łatwo ulec uszkodzeniu. Większość modeli ma gumowy pierścień izolacyjny, który pęka pod wpływem wysokiej temperatury, co jest naturalnym zjawiskiem w pracy silnika. Ponadto, jeśli na koło pasowe dostanie się płyn chłodzący lub wyciek oleju, może ono ulec zanieczyszczeniu i przyspieszyć zużycie.

Położenie koła pasowego wału korbowego

Koło pasowe wału korbowego, inaczej nazywane harmonijką, znajduje się na końcu wału korbowego. Jest to urządzenie w kształcie koła z rowkami, które łączy się bezpośrednio z wałem korbowym.

Podczas gdy wał korbowy jest odpowiedzialny za przekształcanie ruchu prostoliniowego lub liniowego na ruch tłoków, koło pasowe wału korbowego łączy się z kilkoma innymi elementami za pomocą pasków pomocniczych.

Koszt wymiany koła pasowego wału korbowego

Koszt wymiany koła pasowego wału korbowego wynosi od 350 do 400 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Na nowe koło pasowe wału korbowego można wydać od 200 do 240 USD, plus około 150 USD za robociznę.

W przypadku zakupu koła pasowego wału korbowego z rynku wtórnego można zaoszczędzić trochę pieniędzy. Dodatkowo, samochody luksusowe mogą kosztować nieco więcej.

Jeśli chcesz samodzielnie wymienić koło pasowe wału korbowego, zadanie to nie jest zbyt skomplikowane.

  1. Wymontować wszystkie paski napędowe silnika.
  2. Zdjąć śrubę koła pasowego wału korbowego. Potrzebny będzie uchwyt koła pasowego i klucz udarowy o dużym momencie obrotowym.
  3. Usunąć stare koło pasowe.
  4. Zamontować nowe koło pasowe wału korbowego.
  5. Założyć z powrotem śrubę i dokręcić ją.
  6. Ponownie zamontować wszystkie paski napędowe silnika.