5 objawów wycieku płynu hamulcowego (i koszt naprawy)

News

Nie ulega wątpliwości, że niewiele jest elementów bardziej istotnych dla Twojego pojazdu niż hamulce. Dlatego może być zaskoczeniem, że nie zawsze można ufać, że pojazd sam poinformuje nas o problemie z układem hamulcowym.

Jest to szczególnie prawdziwe, gdy w układzie hamulcowym występuje nieszczelność. Co gorsza, przerażające jest to, że niewielka nieszczelność może przerodzić się w poważny wybuch po jednym naciśnięciu pedału hamulca.

Jak rozpoznać nieszczelność w układzie hamulcowym i jak ją naprawić? Poniżej przedstawiamy wszystko, co należy wiedzieć na ten temat. Zacznijmy od zapoznania się z objawami.

Najczęstszym objawem wycieku płynu hamulcowego jest miękki lub gąbczasty pedał hamulca. Jeśli wyciek jest duży, może spowodować całkowity brak nacisku na pedał hamulca. Widoczne wycieki płynu hamulcowego na podłożu są oczywiście również wyraźnym sygnałem.

Choć są to najczęstsze oznaki, nie są to wszystkie! Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista pięciu najczęstszych objawów wycieku płynu hamulcowego:

Zawartość strony Pokaż Objawy wycieku płynu hamulcowego 1. Miękki pedał hamulca 2. Brak ciśnienia w pedale hamulca 3. Słaba skuteczność hamowania 4. Widoczny wyciek płynu hamulcowego 5. Lampka ostrzegawcza hamulca Jak zdiagnozować wyciek płynu hamulcowego? Koszty naprawy wycieku płynu hamulcowego

Objawy wycieku płynu hamulcowego

1. Miękki pedał hamulca

Zawsze, gdy w układzie hamulcowym znajduje się powietrze, pedał hamulca będzie niewyraźny. Jeśli masz wyciek płynu hamulcowego, to nie tylko tracisz płyn hamulcowy przy każdym naciśnięciu hamulców, ale także zasysasz powietrze przy każdym zwolnieniu pedału.

Jeśli naciskasz na hamulce i nie czujesz, że jest to właściwe, nie ignoruj tego i nie licz na to, że samo przejdzie. Dowiedz się, co się dzieje i od razu dokonaj niezbędnych napraw.

2. Brak nacisku na pedał hamulca

Wciskając pedał hamulca, powinieneś coś poczuć - jeśli opada on prosto na podłogę, oznacza to, że masz problem. Może to być spowodowane kilkoma czynnikami, ale jeśli pedał hamulca działał prawidłowo, gdy ostatnio wsiadałeś do samochodu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że doszło do rozległego wycieku płynu hamulcowego.

Niezależnie od tego, co zrobisz, nie prowadź samochodu. Jeśli po naciśnięciu pedału hamulca nie czujesz żadnego nacisku, oznacza to, że nie masz hamulców - a to oznacza, że nie będziesz w stanie zatrzymać się podczas jazdy.

3. Słaba skuteczność hamowania

To może być pierwsza rzecz, którą zauważysz, jeśli masz wyciek płynu hamulcowego. Po naciśnięciu hamulca spodziewasz się, że zatrzymasz się po przejechaniu określonego dystansu. Jeśli jednak w układzie hamulcowym występuje nieszczelność, nie uzyskuje się maksymalnego ciśnienia hamowania - część tego ciśnienia wydostaje się na zewnątrz przez nieszczelność.

Ponadto w układzie znajduje się powietrze i wilgoć, co również negatywnie wpływa na skuteczność hamowania. Jeśli dodamy to wszystko do siebie, otrzymamy niebezpieczny stan, w którym pojazd nie będzie w stanie zatrzymać się tak, jak tego oczekujemy.

4. Widoczny wyciek płynu hamulcowego

Jeśli Twój pojazd ma wyciek, oznacza to, że płyn gdzieś płynie, prawda? Jeśli masz wyciek płynu hamulcowego, masz gdzieś widoczny wyciek. Problem w tym, że wycieki płynu hamulcowego są niezwykle trudne do znalezienia. Sam płyn jest w większości przezroczysty, a w układzie hamulcowym nie ma go aż tak dużo.

Nie jest to tak jak w przypadku wycieków oleju lub płynu chłodzącego, które można zauważyć po prostu zaglądając pod spód pojazdu. Zwykle trzeba szukać wycieków płynu hamulcowego, ale jeśli się je znajdzie, oznacza to, że mamy poważny problem, którym trzeba się od razu zająć.

5. Lampka ostrzegawcza hamulca

Choć można by się spodziewać, że lampka ostrzegawcza hamulca zapali się w każdej chwili, oznacza to, że masz wyciek płynu hamulcowego, a smutna prawda jest taka, że nie zawsze tak to działa.

Lampka ostrzegawcza hamulca zapala się, gdy poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest zbyt niski. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie modele samochodów są wyposażone w tę funkcję i w przypadku dużego wycieku problemy pojawią się, zanim poziom płynu spadnie.

Jednak nawet niewielkie wycieki płynu hamulcowego oznaczają duże problemy, dlatego nie można polegać wyłącznie na lampce ostrzegawczej hamulca, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.

Jak zdiagnozować wyciek płynu hamulcowego?

Najlepszym sposobem zdiagnozowania wycieku płynu hamulcowego jest kontrola wzrokowa. Należy zacząć od zbiorniczka, a następnie sprawdzić pozostałe elementy.

Chociaż układ płynu hamulcowego jest szczelny, nie oznacza to, że problem występuje za każdym razem, gdy poziom płynu w zbiorniczku spada. Dzieje się tak dlatego, że wraz z rozszerzaniem się tłoczków w zaciskach hamulcowych spada również ogólny poziom płynu hamulcowego.

Spadek ten powinien być jednak stopniowy i zawsze powinno być w zbiorniczku trochę płynu hamulcowego. Z tego powodu monitorowanie poziomu płynu hamulcowego jest jednym z najlepszych sposobów upewnienia się, że w pojeździe nie ma wycieku. Jeśli wiesz, jak szybko powinno ubywać płynu hamulcowego, będziesz miał lepsze wyobrażenie o tym, jak wygląda jego nieprawidłowy ubytek.

Następną rzeczą, jaką można zrobić, jest wizualna kontrola wszystkich elementów układu hamulcowego. Oznacza to wszystko, od pompy hamulcowej po zaciski przy każdym kole. Być może trzeba będzie podnieść samochód, aby prześledzić wszystkie przewody hamulcowe, ale warto to zrobić.

Jeśli masz wyciek z układu hamulcowego, będzie on widoczny. Pamiętaj, aby sprawdzić, czy pojazd jest suchy, a przed rozpoczęciem pompowania hamulców kilka razy.

Koszty naprawy wycieku płynu hamulcowego

Średni koszt naprawy wycieku płynu hamulcowego wynosi od 150 do 1 000 USD. Jest to duży przedział, ponieważ istnieje wiele różnych przyczyn wycieku płynu hamulcowego.

Na przykład koszt wymiany przewodu hamulcowego wynosi od 150 do 200 dolarów, natomiast koszt wymiany układu wspomagania hamulców może wynieść od 600 do 800 dolarów.

Co jeszcze bardziej komplikuje sprawę, nie ma jednej przyczyny, która byłaby znacznie częstsza niż pozostałe. Jeśli mieszkasz na obszarze, gdzie na drogach jest dużo soli lub na wybrzeżu, gdzie powietrze zawiera dużo soli, możesz częściej mieć do czynienia z zardzewiałymi przewodami hamulcowymi, ale inni kierowcy częściej muszą wymieniać pompę hamulcową.

Wreszcie, ponieważ niektóre prace są łatwiejsze do wykonania niż inne, można, ale nie trzeba wykluczyć kosztów robocizny. Na przykład, jeśli trzeba wymienić przewód hamulcowy, a nie można znaleźć oryginalnego zamiennika, może się okazać, że warsztat będzie musiał go wykonać. Prawdopodobnie nie masz do tego odpowiednich narzędzi, nawet jeśli posiadasz niezbędną wiedzę.