7 Praca silnika na bogato - przyczyny i objawy (łatwa diagnoza)

News

Silniki samochodowe pracują dzięki spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece zapłonowe służą do dostarczania iskry niezbędnej do zapłonu. To z kolei wprawia w ruch tłoki i wał korbowy.

Jednak nieefektywność może spowodować, że do silnika będzie dostarczana większa ilość paliwa, niż jest to wymagane. W takiej sytuacji mówimy, że silnik pracuje na bogato.

Samochód z bogatym silnikiem oznacza duże wydatki na paliwo. Dlatego konieczne jest jak najszybsze naprawienie silnika pracującego na biegu jałowym.

Zawartość pokaż Co to znaczy, że silnik pracuje na bogato? 7 Przyczyny bogatej pracy silnika 1. Wadliwy czujnik MAF 2. Uszkodzony czujnik O2 3. Uszkodzony czujnik MAP 4. Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika 5. 5. Uszkodzony czujnik temperatury wlotu 6. Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa 7. Uszkodzony wtryskiwacz Bogata praca silnika Objawy 1. Lampka kontrolna silnika 2. Zapach paliwa z wydechu 3. Ciągłe uzupełnianie zbiornika paliwa 4. Słaba wydajność silnika 5. Czarny dym z wydechu 6. Wysoka zawartość tlenku węgla 7. Świece zapłonowe pokryte sadzą Diagnoza silnika pracującego na bogato

Co to znaczy, że silnik pracuje na bogato?

Gdy samochód pracuje na bogato, oznacza to, że silnik wtryskuje zbyt dużo paliwa i zbyt mało powietrza, aby uzyskać idealne spalanie. Prowadzi to nie tylko do wysokiego rachunku za zużycie paliwa, ale może również spowodować uszkodzenie kosztownych części, takich jak katalizator, jeśli masz pecha.

Dlatego jeśli silnik pracuje na bogato, zdecydowanie powinieneś rozważyć jak najszybsze naprawienie go, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom.

7 przyczyn bogatej pracy silnika

Najczęstsze przyczyny bogatej pracy silnika to uszkodzony czujnik MAF, czujnik O2 lub czujnik MAP. Może to być również spowodowane przez uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego, czujnik IAT lub uszkodzony regulator ciśnienia paliwa.

Istnieje wiele części, które mogą być przyczyną bogatej pracy silnika, ponieważ w silniku jest tak wiele części wpływających na mieszankę paliwową.

Ta lista sama w sobie prawdopodobnie nie pomoże w rozwiązaniu problemu, więc poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn bogatej pracy silnika.

1. Wadliwy czujnik MAF

Uszkodzony czujnik MAF jest najczęstszą przyczyną bogatej pracy silnika.

Czujnik MAF oblicza ilość powietrza, które dostaje się do silnika, a następnie oblicza mieszankę paliwowo-powietrzną, która powinna być dodana. Jeśli jest on zanieczyszczony lub uszkodzony, powoduje zbyt bogatą lub zbyt ubogą pracę silnika.

Jeśli czujnik MAF jest uszkodzony, będzie obliczał niewłaściwą ilość powietrza dostającego się do silnika i dodawał zbyt dużo lub zbyt mało paliwa.

2. Wadliwy czujnik O2

Czujniki O2 są umieszczone na rurze wydechowej i wykrywają mieszankę paliwowo-powietrzną z poprzedniego spalania.

Jeśli czujnik O2 otrzymuje informacje sugerujące ubogą mieszankę, informuje jednostkę sterującą silnika, aby dodała więcej paliwa podczas następnego spalania i na odwrót.

Jeśli czujnik jest uszkodzony i nakazuje modułowi sterującemu silnika dodanie większej ilości paliwa, nawet jeśli stosunek powietrza do paliwa jest dobry, może to spowodować powstanie bogatej mieszanki paliwowej. Uszkodzony czujnik O2 może powodować zbyt bogatą pracę silnika.

3. Uszkodzony czujnik MAP

W niektórych samochodach zamiast czujnika MAF stosuje się czujnik MAP. Istnieją również przypadki, w których można mieć zarówno czujnik MAP, jak i MAF.

Czujnik MAP oblicza skład mieszanki paliwowo-powietrznej na podstawie ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Jeśli masz czujnik MAP, bezwzględnie warto sprawdzić tę część.

Diagnozowanie czujnika MAP jest dość łatwe przy użyciu narzędzia diagnostycznego, ponieważ można sprawdzić ciśnienie, jakie pokazuje przy wyłączonym silniku, które powinno być takie samo jak ciśnienie powietrza.

4. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika

Gdy silnik jest zimny, potrzebuje więcej paliwa do prawidłowej pracy. Zadaniem czujnika temperatury płynu chłodzącego silnika jest pomiar temperatury płynu chłodzącego w celu określenia, kiedy należy dodać więcej paliwa do silnika.

Jeżeli czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika jest uszkodzony, mieszanka może być zbyt bogata.

5. Wadliwy czujnik temperatury wlotu

Czujnik temperatury wlotu oblicza ilość paliwa, którą należy dodać lub ograniczyć, na podstawie temperatury powietrza dostającego się do silnika.

Czujnik temperatury wlotu jest często instalowany wewnątrz czujnika MAF i nie można go wymieniać oddzielnie.

6. Wadliwy regulator ciśnienia paliwa

Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa powoduje, że ciśnienie paliwa jest zbyt wysokie lub zbyt niskie. Może to powodować zbyt bogatą mieszankę.

Należy również sprawdzić przewód podciśnieniowy do regulatora ciśnienia paliwa, aby upewnić się, że nie ma w nim nieszczelności.

7. Wadliwy wtryskiwacz

Wtryskiwacze odpowiadają za ilość paliwa dostającego się do silnika. Jeśli jeden z wtryskiwaczy nie przepływa tak, jak powinien, lub jest otwarty, może to powodować bogatą mieszankę w silniku.

Objawy pracy silnika na bogato

Najczęstszym objawem pracy silnika z bogatą mieszanką jest zapalenie się kontrolki Check Engine na desce rozdzielczej oraz wysoki miesięczny rachunek za paliwo. Można również zauważyć takie objawy, jak zapach paliwa z wydechu lub czarny dym wydobywający się z wydechu.

Są to najczęstsze objawy, których należy szukać, ale nie wszystkie. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów pracy silnika na bogatym paliwie:

1. Lampka kontrolna silnika

Gdy stosunek paliwa do powietrza jest wysoki, zapala się kontrolka check engine.

Moduł sterowania silnikiem kontroluje wszystkie czujniki i jeśli jeden z nich nie działa prawidłowo, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka check engine.

2. Zapach paliwa z wydechu

Jeśli do komór spalania trafia nadmiar paliwa, oznacza to, że część z niego nie zostanie w pełni zapalona.

Katalizator jest w stanie usunąć część tego paliwa, ale w nadmiarze trafia ono do układu wydechowego. Niespalone paliwo pachnie jak zgniłe jajka.

3. Ciągłe uzupełnianie zbiornika paliwa

Jednym z objawów pracy silnika na bogatym paliwie jest brak odpowiedniego przebiegu na gazie. Dzieje się tak, ponieważ samochód nie potrzebuje całej ilości dostarczanego paliwa. Normalnym zjawiskiem jest jednak większe zużycie paliwa w zimie lub podczas przewożenia ciężkich ładunków.

4. Słaba wydajność silnika

Aby praca silnika Twojego samochodu była prawidłowa, musi być odpowiednia ilość mieszanki paliwowo-powietrznej. Zakłada się, że jeśli jest nadmiar paliwa, to samochód będzie się szybciej poruszał. Nie jest to prawdą, ponieważ nadmiar paliwa nie ulega spaleniu.

Problemy ze stosunkiem paliwo/powietrze powodują obniżenie osiągów samochodu. Ponadto można zauważyć, że zawsze, gdy samochód pracuje na biegu jałowym, obroty zmieniają się w sposób nieregularny.

5. Czarny dym z wydechu

Gdy silnik pracuje na bogatej mieszance, powoduje to emisję szkodliwych substancji. Bogata mieszanka paliwowo-powietrzna powoduje powstawanie czarnego dymu, który wydobywa się z rury wydechowej.

Jeśli z rury wydechowej wygląda to tak, jakbyś miał silnik wysokoprężny, ale tak nie jest, to naprawdę nadszedł czas, aby sprawdzić mieszankę paliwowo-powietrzną.

6. Wysoka zawartość tlenku węgla

Tlenek węgla jest niebezpiecznym gazem spalinowym. Katalizator pracuje w nadmiarze, aby usunąć wszelkie ślady tlenku węgla w spalinach. Gdy silnik samochodu pracuje na bogatej mieszance, oznacza to, że produkuje więcej gazu.

Może to być niebezpieczne, gdy znajdujesz się w zamkniętym pomieszczeniu ze słabą wentylacją. Istnieje również ryzyko, że nie przejdziesz wymaganych przez państwo testów emisji spalin.

7. Zaoliwione świece zapłonowe

Jeśli silnik pracuje z dużą ilością paliwa, na świecach zapłonowych gromadzą się czarne osady. Uniemożliwia to ich efektywną pracę. Sadza dostaje się do innych części silnika, powodując dalsze uszkodzenia.

Niespalone paliwo trafia w końcu do katalizatora, który z powodu dużej ilości zanieczyszczeń zatyka się. Z czasem trzeba będzie go zdemontować i wymienić.

Diagnozowanie silnika pracującego na bogato

Diagnozowanie silnika pracującego na bogato nie jest wcale takie proste. Często wymaga pewnych umiejętności diagnostycznych, jeśli nie chcesz tracić pieniędzy na wymianę części.

Tak zrobiłby to profesjonalista, a Ty możesz potrzebować kilku dodatkowych narzędzi, aby to zrobić.

  1. Podłącz skaner OBD2 i sprawdź, czy nie ma powiązanych kodów usterek. Jeśli znajdziesz inny kod usterki dotyczący innego czujnika, zacznij diagnozowanie od tego czujnika.
  2. Sprawdź wartości danych bieżących czujnika O2. Czy pokazuje on, że cały czas zmniejsza ilość paliwa? W takim razie prawdopodobnie nie jest to usterka tego czujnika.
  3. Jeśli masz dostęp do testera kontroli emisji spalin lub zewnętrznego miernika powietrza i paliwa, podłącz go i sprawdź aktualny stan miernika powietrza i paliwa. Jeśli pokazuje on, że mieszanka paliwowa jest uboga, podczas gdy czujnik O2 informuje nas, że silnik jest bogaty i pobiera paliwo - problem dotyczy czujnika O2 i należy go wymienić.
  4. Sprawdź wartości wszystkich czujników temperatury, takich jak temperatura płynu chłodzącego i powietrza.
  5. Sprawdź wartości czujnika MAF lub czujnika MAP, jeśli taki posiadasz. Jeśli jest uszkodzony, wymień go.
  6. Sprawdź ciśnienie paliwa i upewnij się, że nie jest ono zbyt wysokie na biegu jałowym lub przy przyspieszaniu. Jeśli jest zbyt wysokie, sprawdź regulator ciśnienia paliwa lub przewód podciśnieniowy do niego.