6 przyczyn dymu wydobywającego się z silnika (co robić?)

News

Czy kiedykolwiek jadąc samochodem zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski? Taki stan jest przerażający i niepokojący, zwłaszcza jeśli nie wiadomo, co jest jego przyczyną. Biały dym z silnika nie jest zjawiskiem, które powinno występować w normalnych okolicznościach.

Przyjrzymy się przyczynom białego dymu z silnika i omówimy możliwe rozwiązania. Możemy także oszacować, ile może kosztować naprawa.

Gdy silnik spalinowy pracuje zgodnie ze swoim przeznaczeniem, wytwarza mieszaninę dwutlenku węgla i pary wodnej. Jest ona odprowadzana przez układ wydechowy i w większości przypadków pozostaje niezauważona. Jeśli jednak wystąpi problem ze sposobem pracy silnika, może on zacząć spalać coś innego.

Biały dym oznacza pewne zanieczyszczenie. Zamiast spalać powietrze i paliwo, silnik spala coś innego.

Najczęstszą przyczyną białego dymu wydobywającego się z silnika jest zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego lub oleju. Zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego może być również spowodowany przegrzaniem silnika, co powoduje wypchnięcie płynu chłodzącego z układu do komory silnika.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista przyczyn białego dymu wydobywającego się z silnika:

Spis treści pokaż Co jest przyczyną białego dymu z silnika? 1. Zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego 2. Pęknięta uszczelka głowicy 3. Uszkodzona głowica cylindra 4. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa 5. Złe ustawienie rozrządu pompy wtryskiwacza 6. Nieszczelne uszczelki/zawory 3 rodzaje białego dymu z silnika Cienkie opary Dym o słodkim zapachu Normalny biały dym Koszty naprawy dymu silnikowego

Co powoduje powstawanie białego dymu z silnika?

1. Zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego

Jeśli biały dym wydobywa się z wnęki silnika, najprawdopodobniej mamy do czynienia z zewnętrznym wyciekiem płynu chłodzącego lub przegrzewającym się silnikiem. Gdy płyn chłodzący wejdzie w kontakt z gorącą częścią, spowoduje wydzielanie się pary i powstanie biały dym.

Wycieki płynu chłodzącego mogą być spowodowane wieloma różnymi rzeczami, takimi jak pęknięte węże płynu chłodzącego lub uszkodzone uszczelki. Jeśli widać wyciek płynu chłodzącego, warto zapoznać się z tym artykułem na temat wycieków płynu chłodzącego, aby dowiedzieć się więcej.

Biały dym z wnęki silnika może być również spowodowany przegrzaniem silnika, co powoduje wylanie się płynu chłodzącego z układu chłodzenia. Jeśli dym wydobywa się z układu wydechowego, a nie z wnęki silnika, kontynuujmy!

POWIĄZANE: 9 przyczyn przegrzewania się silnika samochodowego

2. Pęknięta uszczelka głowicy

Gdy pęka uszczelka głowicy, płyn chłodzący wycieka do komory silnika lub do rury wydechowej. Jeśli problem jest poważny, wyciek może być widoczny po zewnętrznej stronie kolektora wydechowego. Często jednak takie problemy pozostają niezauważone.

Mimo to z silnika będzie wydobywał się biały dym. Może również powodować przegrzewanie się silnika, co prowadzi do jego rozległych uszkodzeń. Jest to jedna z droższych napraw do wykonania, ale jest konieczna, jeśli chcesz uratować swój silnik.

3. Pęknięta głowica cylindra

Dodatkowo, w przypadku pęknięcia głowicy cylindra, płyn chłodzący może przedostać się do cylindra lub komory spalania. Mieszając się z paliwem, wytwarza on taki sam biały dym, jak w przypadku pękniętej uszczelki głowicy.

Ponieważ płyn chłodzący przedostaje się do silnika, nie może wykonywać swojej pracy, co grozi przegrzaniem silnika. Można sprawdzić w zbiorniku oleju lub płynu chłodzącego, czy nie ma śladów mieszania się tych dwóch składników.

4. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa

Wtryskiwacz zapewnia odpowiednią ilość paliwa, które miesza się z tlenem w celu spalania. Większość nowoczesnych silników jest bardzo dobrze skalibrowana, aby zapewnić, że nic nie zakłóca tej mieszanki.

Jeśli jednak wtryskiwacz nie działa prawidłowo, mieszanka może otrzymać zbyt dużo paliwa. Ponieważ paliwo to nie będzie mogło się prawidłowo spalać, z wydechu będzie wydobywał się biały lub szary dym.

5. Złe ustawienie rozrządu pompy wtryskowej oleju napędowego

Problemy z silnikiem wysokoprężnym można mieć także wtedy, gdy mieszanka nie jest odpowiednia. Jeśli rozrząd pompy wtryskowej jest nieprawidłowy, będzie działał tak samo jak uszkodzony wtryskiwacz paliwa w silniku gazowym.

Złe ustawienie rozrządu powoduje powstanie mieszanki zawierającej zbyt dużo paliwa. Ponieważ nie ulega ono spaleniu, z silnika wydobywa się biały dym.

6. Nieszczelne uszczelki/zawory

Silnik jest zbudowany z wielu uszczelek i zaworów, które muszą spełniać swoje zadanie, aby wszystko działało prawidłowo. Jeśli jedna z uszczelek lub pierścieni zaworu tłoka ulegnie uszkodzeniu, może dojść do wycieku oleju.

Spalony olej ma raczej niebieski kolor, ale łatwo go pomylić z białym dymem. Gdy wyciek jest minimalny, dym wydaje się bielszy, a w końcu staje się bardziej niebieski.

3 rodzaje białego dymu z silnika

  1. Cienka para
  2. Dym o słodkim zapachu
  3. Normalny biały dym

Cienkie opary

Twój samochód zazwyczaj wytwarza opary jako część układu wydechowego. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do jej obecności lub uruchamiasz samochód w zimny dzień, możesz być bardziej zaniepokojony.

Gdy temperatura spada, para wodna z układu wydechowego może być bardziej intensywna i czasami mylona z dymem. Jeśli jednak dym ten szybko znika, prawdopodobnie nie ma się czym martwić.

Słodko pachnący dym

Jeśli biały dym jest gęsty i ma słodki zapach, można założyć, że mamy do czynienia z wyciekiem płynu chłodniczego. Płyn chłodzący jest bardzo słodki, z tego samego powodu, dla którego zaleca się trzymanie płynu niezamarzającego z dala od zwierząt, ponieważ przyciągnie je i wypiją go.

Jednak gdy płyn chłodzący zmiesza się z paliwem, spala się w silniku, tworząc biały dym. Wydziela również wyraźny słodki zapach, który nie przypomina żadnego innego płynu samochodowego. Jak wspomniano powyżej, przyczyną takiej sytuacji może być pęknięta uszczelka głowicy lub pęknięty cylinder, a obie te przyczyny są kosztowne w naprawie.

Normalny biały dym

Jeśli zauważysz biały dym wydobywający się z silnika, ale nie wyczujesz niczego szczególnego, może to być spowodowane kondensacją pary wodnej w układzie wydechowym. Podobnie jak w przypadku zwykłej pary wodnej, kondensacja może gromadzić się w układzie wydechowym, zwłaszcza jeśli pojazd jest uruchamiany rano.

Wyobraź sobie rosę tworzącą się na trawie. Jest to taka sama sytuacja, ale w układzie wydechowym samochodu. W takiej sytuacji spaliny szybko się zapalą. Jeśli dym nie ustępuje, z silnikiem dzieje się coś złego i należy się temu przyjrzeć.

Koszty naprawy zadymienia silnika

Koszty naprawy białego dymu różnią się w zależności od tego, co jest jego przyczyną. Jak pokazaliśmy, istnieje kilka warunków, które mogą wystąpić. Jeśli jest to coś prostego, jak uszkodzona uszczelka, wymiana powinna kosztować mniej niż 150 USD, z uwzględnieniem robocizny.

Wszystkie inne naprawy są zazwyczaj drogie. Na przykład, nieszczelny zawór lub uszczelka mogą kosztować od 50 do 1000 USD. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa lub pompa mogą kosztować nawet 2 000 USD. Najpoważniejszym problemem jest pęknięta uszczelka głowicy lub pęknięty cylinder, co jest nie tylko kosztowne, ale i trudne do naprawienia. W zależności od tego, jakim samochodem jeździsz, na naprawę tych problemów możesz wydać nawet 2500 USD.

Jednak za każdym razem, gdy zauważysz biały dym wydobywający się z silnika, chcesz, aby ten problem został naprawiony. W przeciwnym razie można doprowadzić do rozległych uszkodzeń silnika, które będą wymagały jego całkowitej wymiany.