10 Objawów uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa (i diagnostyka)

News

Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa to powszechna część, która powoduje wiele problemów z silnikiem.

Na szczęście wymiana tej części nie jest skomplikowana, często można ją wykonać samodzielnie i zazwyczaj jest dość tania.

Uszkodzony regulator paliwa oznacza, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest zaburzona, a silnik nie wytwarza wystarczającej mocy.

W tym artykule poznasz najczęstsze objawy uszkodzenia regulatora ciśnienia w szynie paliwowej, dowiesz się, gdzie jest zlokalizowany i jak go wymienić. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa jest nieprawidłowy zapłon silnika i świecenie kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Mogą również wystąpić takie problemy, jak obniżona wydajność silnika, wyciek paliwa i czarny dym wydobywający się z rury wydechowej.

Lista ta może jednak pozostawić kilka pytań. Na szczęście poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa:

Spistreści pokaż Objawy uszkodzonego regulatora paliwa 1. Nieprawidłowy zapłon silnika 2. Utrata przyspieszenia 3. Lampka kontrolna silnika 4. Wyciek paliwa 5. Czarny dym z rury wydechowej 6. Świeca zapłonowa pokryta czarnymi odłamkami 7. Wsteczny zapłon silnika 8. Wąż podciśnienia wypełniony benzyną 9. Zapach benzyny z bagnetu 10. Spadek przebiegu Położenie regulatora ciśnienia paliwa Diagnozowanie regulatora ciśnienia paliwa FAQ Jak naprawić regulator ciśnienia paliwa? Do czego służy regulator ciśnienia paliwa? Czy uszkodzony regulator ciśnienia paliwa może być przyczyną braku rozruchu? Jak długo działa regulator ciśnienia paliwa?

Objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa

1. Nieprawidłowy zapłon silnika

Jedną z pierwszych i najczęstszych oznak wszystkich objawów nieprawidłowego działania regulatora ciśnienia paliwa jest to, że silnik zaczyna gasnąć na biegu jałowym lub podczas przyspieszania.

Mylne ognie można dość łatwo rozpoznać. Jeśli słyszysz, że silnik trzeszczy lub nie brzmi tak, jak zwykle podczas przyspieszania, może to być właśnie nieprawidłowy zapłon.

Niewypały mogą być również spowodowane przez wiele innych czynników, dlatego nie należy wymieniać regulatora paliwa od razu po zauważeniu niewypału.

2. Utrata przyspieszenia

Jakkolwiek to brzmi, regulator ciśnienia paliwa kontroluje ciśnienie paliwa. Jeśli ciśnienie paliwa jest nieprawidłowe, silnik będzie pracował ze zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszanką.

Zarówno zbyt uboga, jak i zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna powoduje spadek przyspieszenia. Dlatego, jeśli Twój samochód pracuje wolniej niż wcześniej, może to oznaczać problem z regulatorem ciśnienia paliwa.

3. Lampka kontrolna silnika

Niemal wszystkie nowoczesne samochody wykorzystują system monitorowania w pełnym wymiarze czasu pracy, który stale monitoruje czujniki silnika samochodowego. Jeśli jeden z tych czujników ulegnie awarii, w pamięci kodów błędów zapisywany jest kod błędu, a jeśli sytuacja powtarza się wielokrotnie, na desce rozdzielczej wyświetlana jest kontrolka check engine.

Większość modeli samochodów jest wyposażona w czujnik ciśnienia paliwa, który kontroluje ciśnienie paliwa w listwie paliwowej. Jeśli regulator ciśnienia paliwa jest uszkodzony i ciśnienie staje się zbyt wysokie lub zbyt niskie, na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka kontrolna silnika.

4. Wyciek paliwa

Innym częstym objawem uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa jest wyciek paliwa, który powoduje problemy z wydajnością i prowadzi do nieprzyjemnego zapachu. Wyciek paliwa występuje, gdy membrana lub uszczelka zewnętrzna regulatora ciśnienia paliwa ulegnie uszkodzeniu i przestanie działać.

Wyciek paliwa jest również niebezpieczny, ponieważ może doprowadzić do zapalenia się samochodu, dlatego należy natychmiast podjąć odpowiednie działania.

5. Czarny dym z rury wydechowej

Czarny dym powstaje, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata, co z pewnością może być spowodowane wadliwym regulatorem ciśnienia paliwa.

Czarny dym wydobywający się z rury wydechowej samochodu może mieć różne inne przyczyny, ale jeśli widzisz czarny lub szary kolor dymu, a także zauważasz inne objawy wymienione w tym artykule, problem najprawdopodobniej dotyczy regulatora ciśnienia paliwa.

6. Świeca zapłonowa pokryta czarnymi odłamkami

Jeśli silnik pracuje na zbyt bogatym gazie, co jest spowodowane wadliwym regulatorem ciśnienia paliwa, istnieje duże ryzyko, że komora spalania będzie pełna sadzy.

Sprawdź, czy na końcówce świecy zapłonowej nie osadziła się czarna sadza. Jeśli tak, to najprawdopodobniej uszkodzony jest regulator ciśnienia paliwa i konieczna będzie wymiana zarówno regulatora ciśnienia paliwa, jak i świecy zapłonowej.

7. Wsteczny zapłon silnika

Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa spowoduje przepływ nadmiaru paliwa przez przewody, a silnik nie będzie w stanie go w całości spalić, w związku z czym nastąpi przepełnienie układu wydechowego.

Gdy paliwo zapali się w układzie wydechowym pod wpływem ciepła, można to usłyszeć jako głośne uderzenia z rury wydechowej.

Jest to dość niebezpieczne i może doprowadzić do eksplozji rury wydechowej i zapalenia się samochodu.

8. Wąż podciśnienia wypełniony benzyną

Uszkodzona membrana regulatora ciśnienia paliwa może spowodować przedostanie się ciśnienia paliwa do układu podciśnienia. Spowoduje to napełnienie przewodu podciśnieniowego benzyną.

Aby to sprawdzić, należy odłączyć złącze przewodu podciśnieniowego do regulatora ciśnienia paliwa i sprawdzić, czy w przewodzie znajduje się benzyna. Jeśli tak, oznacza to, że regulator ciśnienia paliwa jest uszkodzony.

9. Zapach benzyny z bagnetu

Jeśli przez długi czas jeździsz z uszkodzonym regulatorem ciśnienia paliwa, z czasem może on napełnić olej silnikowy paliwem.

Jeśli na bagnecie wyczuwalny jest zapach benzyny, może to oznaczać, że wystąpił problem z regulatorem ciśnienia paliwa.

10. Spadek przebiegu

Wadliwe ciśnienie paliwa może być przyczyną nie tylko bogatej mieszanki, ale także ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej. Spadek przebiegu może być korzystny, ale z czasem może poważnie uszkodzić silnik samochodu.

Niska zawartość mieszanki często powoduje również spadek przyspieszenia samochodu, ale jeśli jest ono niewielkie, jedynym zauważalnym objawem jest spadek przebiegu.

Położenie regulatora ciśnienia paliwa

W większości samochodów regulator ciśnienia paliwa znajduje się w pobliżu kolektora dolotowego, na szynie paliwowej.

W niektórych modelach samochodów regulator ciśnienia paliwa znajduje się w zbiorniku paliwa w pobliżu pompy paliwowej, co znacznie utrudnia dostęp do niego i jego wymianę.

Diagnozowanie regulatora ciśnienia paliwa

Najlepszym sposobem na sprawdzenie szczelności regulatora ciśnienia paliwa jest sprawdzenie go za pomocą manometru. Test ten sprawdza, czy regulator ciśnienia paliwa odpowiednio reguluje ciśnienie w przewodzie w zależności od zmian podciśnienia w silniku.

Należy uruchomić silnik i odłączyć przewód podciśnieniowy od regulatora. Po odłączeniu przewodu ciśnienie w układzie paliwowym powinno wzrosnąć o 8 do 10 psi. Jeśli nie ma żadnej zmiany, oznacza to, że regulator ciśnienia jest uszkodzony i należy go wymienić. Więcej informacji można znaleźć tutaj: Testowanie regulatora ciśnienia paliwa.

Należy również sprawdzić, czy ciśnienie mieści się w specyfikacjach producenta. Zwykle można je znaleźć w instrukcji naprawy samochodu.

W nowszych pojazdach regulator ciśnienia paliwa można wygodnie sprawdzić za pomocą skanera OBD2 w dowolnym warsztacie lub w domu, ale zawsze warto sprawdzić go także ręcznie. Jeśli interesuje Cię skaner OBD2 do użytku domowego, zapoznaj się z naszym artykułem przeglądowym: Przegląd skanerów OBD2.

Jeśli nie masz w domu testera ciśnienia paliwa, ale chcesz go mieć, możesz go sprawdzić tutaj, na Amazon: Tester ciśnienia paliwa

.

Jeśli zdiagnozowałeś regulator ciśnienia paliwa i okazało się, że jest wadliwy, możesz znaleźć więcej informacji na temat jego wymiany w naszym przewodniku: Koszt wymiany regulatora ciśnienia paliwa.

FAQ

Jak naprawić regulator ciśnienia paliwa?

Większość regulatorów paliwa jest zaplombowana i nie nadaje się do naprawy. W niektórych starszych regulatorach można było wymienić części wewnętrzne, ale obecnie jest to rzadkość. Jednak obecnie regulatory ciśnienia paliwa są często dość tanie.

Do czego służy regulator ciśnienia paliwa?

Regulator paliwa robi dokładnie to, na co wygląda. Reguluje on ciśnienie paliwa w listwie paliwowej za pomocą ciśnienia w kolektorze dolotowym. Zwiększa ciśnienie przy wyższych prędkościach obrotowych i obniża ciśnienie paliwa na biegu jałowym.

Czy uszkodzony regulator ciśnienia paliwa może być przyczyną braku rozruchu?

Jeśli regulator paliwa jest tak uszkodzony, że ciśnienie paliwa jest bardzo niskie, może to spowodować brak możliwości uruchomienia silnika. Ponadto, jeśli wewnętrzna nieszczelność powoduje napełnianie przewodów podciśnieniowych paliwem, może to spowodować, że silnik nie będzie się uruchamiał.

Jaka jest trwałość regulatora ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia paliwa często wystarcza na cały okres eksploatacji samochodu. W większości modeli samochodów awaria regulatora ciśnienia paliwa nie zdarza się zbyt często. Czasami jednak może się to zdarzyć, ale nie ma określonego czasu ani przebiegu, kiedy należy go wymienić.