Niewielkie ubytki w lakierze – jak je naprawić?

News

Powstanie małych rys, dziur, pęknięć nie musi od razu oznaczać oddania samochodu do lakiernika. Drobne rysy psują właścicielowi auta spokój ducha, jednak nie tylko w przyczyn estetycznych warto się ich jak najszybciej pozbyć. Ich powstanie powoduje przerwanie szczelnej bariery lakieru na karoserii, a więc tworzy potencjalne niebezpieczeństwo rdzewienia.

Małe pęknięcie

Jeśli zauważymy zadrapanie na drzwiach, masce czy boku samochodu, mamy kilka możliwości. Po pierwsze, można kupić stosunkowo tani pisać lub marker do lakieru, który pozwoli zamaskować rysę. To rozwiązanie poprawi wprawdzie wygląd auta, jednak w żaden sposób nie zabezpieczy karoserii na stałe – jedynie przejściowo. O wiele lepiej będzie sięgnąć po profesjonalny zestaw naprawczy. Warto poszukać zestawu przeznaczonego do konkretnej marki i koloru lakieru, wtedy z pewnością naprawione miejsce nie będzie odbiegało wyglądem od całości pojazdu. W zestawie znajdują się dwie fiolki – z podkładem i lakierem. Aplikacja jest bardzo prosta – należy odtłuścić zarysowanie, następnie nałożyć podkład, a gdy wyschnie, lakier. Oba aplikuje się jak lakier do paznokci.

Renowacja lakieru

Dziura w karoserii

Dziura w całej karoserii jest już poważniejszym problemem. Należy zacząć od załatania jej włóknem szklanym, nakładanym koniecznie w rękawicach. Łatę należy nałożyć na dziurę i zatkać żywicą epoksydową z utwardzaczem. Na rynku są dostępne specjalne zestawy naprawcze, kosztujące do 20 zł. Zawierają niezbędne włókno, żywicę oraz aplikatory. Mała dziura w karoserii to ostatnie uszkodzenie, z jakim możemy sobie poradzić sami – większe wymagają pomocy blacharza i lakiernika.

Większe uszkodzenie lakieru

Większe ubytki są zwykle spowodowane korozją. Należy lekko zeszlifować miejsce ubytku oraz kawałek zdrowego lakieru dookoła papierem ściernym, następnie odtłuścić benzyną ekstrakcyjną. Głębsze uszkodzenia wymagają szpachli – należy nałożyć warstwę i poczekać, aż wyschnie. Następnie można ją zeszlifować papierem do maksymalnej gładkości. Kolejny jest lakier, również szlifowany po wyschnięciu, a potem właściwy lakier. Najlepiej użyć lakieru od producenta samochodu.